Varför denna blogg?

Hej och välkommen till min blogg!
Jag är ofrivilligt barnlös och det är jobbigt. För att få ur mig den frustrationen som det innebär att varje månad vänta, längta och bli besviken och inför påbörjandet av ett andra ivf-försök började jag skriva.

Först döpte jag bloggen till I mitt inre finns du och inte kunde jag tro vad det skulle innebära... Den 6 maj 2011 fick jag beskedet att jag hade en misstänkt elakartad tumör på båda mina äggstockar. Bloggen har därför ändrat inriktning, men är fortfarande en plats för mig att skriva av mig på.

Välkommen att ta del av mitt liv och mina tankar!
/Mia-Maria

tisdag 24 januari 2012

Puh, fel på sjukvården...

Det jag har lärt mig nu är att inte gå runt och vara rädd. Försök att släppa när du inget kan göra och ta tag i problemet själv så fort du får möjlighet.

Därför sökte jag i måndags den läkare som jag hade träffat på återbesöket. Jag bad om ursäkt att jag sökte honom på arbetet, men jag var tvungen att fråga honom om han såg någonting som han inte ville berätta för mig? Nej, svarade han oförstående, varför tror du det? Jag berättade om min kallelse och hur rädd jag hade blivit. Nej, sa han igen, jag har kallat dig till ett återbesök i juni som vi bestämde. Bra, sa jag, då ringer jag till gyn och hör vad som blev fel. Tack så mycket. Och så lade vi på...

Ringde till gynmottagningen idag på förmiddagen och de ringde upp mig tjugo i två. Första gången jag fick tala med en riktigt trevlig och tillmötesgående person i telefonen där. Hon kunde inte förstå vad som blev fel, hon avbokade tiden och preliminärbokade mig en tid i juni (diktatet från återbesöket var inte ens skrivet än).

Men jag kom på vad som hade blivit fel...
Jag träffade min gynekolog på parkeringen en morgon på väg till sjukhuset. Han frågade hur det var med mig och jag sa att det var bra, men att halvårskontrollen snart borde närma sig (detta var i början av december, alltså 6,5 månad efter op.) och att jag blev orolig och ångestladdad inför det. En dryg vecka senare var jag på mottagningsbesök på RMC. Då gick min läkare ut och "fixade" en återbesökstid till min gynekolog. Troligtvis missade väl hon/de att avboka den planerade tiden från återbesöket i augusti i samma veva och "fixade" själva ett återbesök.

Sedan har jag också tänkt på det här med planerade återbesök efter 3 månader, 6 månader, 1 år och därefter varje år i totalt 5 års tid. Vad innebär det?
Jag trodde att det var op. i maj, första återbesöket i augusti, andra återbesöket i november, därefter i maj året efter operation och sedan varje maj till och med 2016. Istället verkar det bli första återbesöket i augusti,  andra i februari, tredje i augusti igen och därefter varje augusti till 2016 eller?

Detta är en för mig viktig lärdom.
1. Återbesök prioriteras inte av oss i sjukvården och det är DUMT! Som patient är jag jätteorolig för att få min dom, samtidigt som jag vill få domen så fort som möjligt för att kunna ta tag i problemet igen (om det är recidiv).
2. Det kan bli fel när man försöker fixa mycket själv som patient, samtidigt som man måste ligga på för att faktiskt få en tid inom en inte alltför lång tid från det ursprungliga tänket. Det finns ju inte så gott om återbesökstider och dessa prioriteras ju, som jag själv vet, sam sagt var ganska lågt.
3. Doktorer ska inte fixa med återbesök - låt administrativ vårdpersonal som är proffs på systemen ordna detta. Den här felaktiga kallelsen skapade bara oro och ångest.
4. Bra att jag kan släppa en del (har dock mer att lära, visst är jag grinig och tjurig när jag är orolig) och att jag själv tar tag i problemet utan att skämmas. Det här är mitt liv, bara mitt, och jag tar ansvar för det.

Kram på er där ute!

1 kommentar:

  1. åh vad skönt att höra att det var ett adminstrativt fel. Vi som jobbar inom vården och "kan gången" kanske är lite extra känsliga och läser för mycket mellan raderna. Det gör i alla fall jag. Tack för dina ord hos mig! Ditt stöd, trots att jag inte vet vem du är egentligen, betyder mycket :) Kram!

    SvaraRadera