Varför denna blogg?

Hej och välkommen till min blogg!
Jag är ofrivilligt barnlös och det är jobbigt. För att få ur mig den frustrationen som det innebär att varje månad vänta, längta och bli besviken och inför påbörjandet av ett andra ivf-försök började jag skriva.

Först döpte jag bloggen till I mitt inre finns du och inte kunde jag tro vad det skulle innebära... Den 6 maj 2011 fick jag beskedet att jag hade en misstänkt elakartad tumör på båda mina äggstockar. Bloggen har därför ändrat inriktning, men är fortfarande en plats för mig att skriva av mig på.

Välkommen att ta del av mitt liv och mina tankar!
/Mia-Maria

tisdag 15 maj 2018

Att bli orolig och rädd igen...

Under hela graviditeten var jag förstås rädd att något skulle hända med barnet. Kanske inte så konstigt när första graviditeten slutade i missfall i v 18 och jag tidigare har jobbat på gynekologisk vårdavdelning och sett hur mycket hemskt som kan drabba en.

Vid förlossningen var jag rädd att något skulle hända mig (återigen trauman från gyn och från kirurgiska kliniken). Trodde exempelvis att jag skulle spricka extremt mycket.

Sedan trodde jag att något skulle vara fel med barnet.

Men så blev det inte. Jag mådde bra hela graviditeten. Förlossningen fortlöpte väl och jag fick höra att jag fött barn "snyggt" (hur gör man det?). Och lillprinsen är hel, stark och frisk!

Jag har haft en rätt lugn period nu utan nojor och oro. Men senaste veckan har det börjar komma tillbaka igen. Har jag inte lite ont ner till vänster i magen? Har jag, kanske pga alla hormoner under graviditeten, fått återfall av min tumör? Har inte det nya födelsemärket som sitter på ett intimt ställe (och på samma ställe där en god vän fick diagnosen malignt melanom samtidigt som jag fick min tumördiagnos och som dog i slutet av 2016) vuxit senaste månaden? Är det inte oregelbundet och ojämnt i färgen? Hur ser ett malignt melanom ut?

Jag är så rädd för att bli sjuk nu.
Nu har jag verkligen något att leva för och det känns som om jag äntligen får vila efter år av inre stress och oro. Jag vet inte om jag just nu skulle orka bli svårt sjuk och behöva genomgå tuff behandling.

Och nu när jag har skrivit om min oro i ord så kommer det säkert att inträffa. Det var ju också min oro...
åh vad det är jobbigt att oroa sig och noja. Jag längtar tillbaka till tiden då man kände sig odödlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar