Varför denna blogg?

Hej och välkommen till min blogg!
Jag är ofrivilligt barnlös och det är jobbigt. För att få ur mig den frustrationen som det innebär att varje månad vänta, längta och bli besviken och inför påbörjandet av ett andra ivf-försök började jag skriva.

Först döpte jag bloggen till I mitt inre finns du och inte kunde jag tro vad det skulle innebära... Den 6 maj 2011 fick jag beskedet att jag hade en misstänkt elakartad tumör på båda mina äggstockar. Bloggen har därför ändrat inriktning, men är fortfarande en plats för mig att skriva av mig på.

Välkommen att ta del av mitt liv och mina tankar!
/Mia-Maria

måndag 18 juli 2011

Hur vet man hur länge man behöver vara sjukskriven?


När jag fick mitt cancerbesked 6 maj 2011 sjukskrev jag mig själv (i samråd med min chef). I samband med utskrivningen efter den andra operationen blev jag sjukskriven fram t.o.m 3 juli. Midsommarhelgen började jag känna mig fysiskt återhämtad (dvs kunde gå en 3 km promenad, vända mig om i sängen utan att använda en kudde som stöd och såret började läka). Kände att jag behövde återhämta mig psykiskt. Kontaktade utskrivande läkare och han sa att jag kunde vara sjukskriven så länge som jag kände att jag behövde det. 

I samma veva ringde en tjej från försäkringskassan och hon presenterade sig som min kontaktperson. Jag skämdes när jag sa att jag tänkte vara hemma två veckor till mot vad som var "tänkt" från början (eller den sjukskrivning som jag fick i samband med utskrivningen).  Hon sa ingenting om detta utan lät mer förvånad över att jag sedan tänkte börja heltid direkt när jag kom tillbaka. 

Mina vänner undrar om jag verkligen har återhämtat mig helt efter sjukdomstiden, men hur vet man det? Vilken hjälp får man från sjukvården att bedöma ens egna behov? Arbetsgivaren vill väl att man kommer tillbaka så fort som möjligt(?), hur accepterat är den psykiska återhämtningen som kommer att ta tid och som är den svåraste? Jag är ofta "den duktiga" och jag har ju aldrig varit sjukskriven förut (mer än 5 dagar pga. en ögonsjukdom). Vem hjälper mig att bedöma mina egna behov?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar